Jakie betony stosuje się przy budowie dróg?
Zależnie od preferowanych właściwości danej drogi stosowane są różne rodzaje betonu do jej budowy. Do dwóch najczęściej wykorzystywanych rodzajów należą; beton asfaltowy oraz beton cementowy. Ich zastosowanie najczęściej uzależnione jest przyjętych norm oraz standardów dla danego rodzaju dróg lub ich środowiska. Przykładem tego jest stosowanie betonu cementowego w tunelach ze względu na jego niepalność.
Stosowanie betonu asfaltowego do budowy dróg
Beton asfaltowy należy do jednych z najczęściej wybieranych materiałów do budowy infrastruktury drogowej. Jest to związane przede wszystkim z ogromną elastycznością tego materiału, które sprawia, że napięcie na nawierzchni jest równomiernie po niej rozprowadzane. Ta cecha betonu asfaltowego, że jego stosowanie jest jednym z zaleceń dotyczących budowy dróg znajdujących się na mostach i wiaduktach. Równomierne rozprowadzanie obciążenia przejeżdżających samochodów pozwala na stabilniejsze utrzymanie elementów konstrukcji nośnych. Jednakże należy pamiętać, że ta sama cecha prowadzi również do częstszego powstawania odkształceń w nawierzchniach z betonu asfaltowego.
Należy również pamiętać, że betony asfaltowe różnią się między sobą właściwościami, zależnie od tego, w której warstwie nawierzchni się znajdują. Dlatego materiały, które zostaną wykorzystane w warstwie ścieralnej, muszą w swoim składzie zawierać kruszywa, które zapewniać będą lepszą przyczepność oponom. Natomiast mieszanki wykorzystywane w warstwie wiążącej i wyrównawczej, muszą lepiej radzić sobie z przenoszeniem naprężeń, co pozwoli przedłużyć żywotność danej nawierzchni.
Dystrybucją mieszanek mineralno-bitumicznych do stosowania na gorąco, ale również na zimno, zajmują się wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, takie jak Zakład Usługowo-Handlowy DEGAMEX.
Stosowanie mieszanek mineralno-bitumicznych na zimno
Coraz częściej można spotkać się ze stosowaniem mieszanek mineralno-bitumicznych na zimno. Jest to związane z rozwojem technologicznym, który sprawił, że opracowano znacznie efektywniejsze w zastosowaniu mieszanki o lepszych parametrach. Stosowanie mas na zimno ma wiele zalet – przede wszystkim nawierzchnie, które zostały uszczelnione w ten sposób, mogą zostać dopuszczone do ruchu zaraz po zakończeniu praca. Pozwala to znacznie usprawnić procesy naprawcze na polskich drogach.
Oczywiście mieszanki mineralno-bitumiczne stosowane na zimno są zróżnicowane, jednakże zostały dopuszczone do zastosowania na wszystkich drogach kołowych, z uwzględnieniem również tych wykorzystywanych na lotniskach.