Artykuł sponsorowany

Jakie betony stosuje się przy budowie dróg?

Jakie betony stosuje się przy budowie dróg?

Zależnie od preferowanych właściwości danej drogi stosowane są różne rodzaje betonu do jej budowy. Do dwóch najczęściej wykorzystywanych rodzajów należą; beton asfaltowy oraz beton cementowy. Ich zastosowanie najczęściej uzależnione jest przyjętych norm oraz standardów dla danego rodzaju dróg lub ich środowiska. Przykładem tego jest stosowanie betonu cementowego w tunelach ze względu na jego niepalność.

Stosowanie betonu asfaltowego do budowy dróg

Beton asfaltowy należy do jednych z najczęściej wybieranych materiałów do budowy infrastruktury drogowej. Jest to związane przede wszystkim z ogromną elastycznością tego materiału, które sprawia, że napięcie na nawierzchni jest równomiernie po niej rozprowadzane. Ta cecha betonu asfaltowego, że jego stosowanie jest jednym z zaleceń dotyczących budowy dróg znajdujących się na mostach i wiaduktach. Równomierne rozprowadzanie obciążenia przejeżdżających samochodów pozwala na stabilniejsze utrzymanie elementów konstrukcji nośnych. Jednakże należy pamiętać, że ta sama cecha prowadzi również do częstszego powstawania odkształceń w nawierzchniach z betonu asfaltowego.

Należy również pamiętać, że betony asfaltowe różnią się między sobą właściwościami, zależnie od tego, w której warstwie nawierzchni się znajdują. Dlatego materiały, które zostaną wykorzystane w warstwie ścieralnej, muszą w swoim składzie zawierać kruszywa, które zapewniać będą lepszą przyczepność oponom. Natomiast mieszanki wykorzystywane w warstwie wiążącej i wyrównawczej, muszą lepiej radzić sobie z przenoszeniem naprężeń, co pozwoli przedłużyć żywotność danej nawierzchni.

Dystrybucją mieszanek mineralno-bitumicznych do stosowania na gorąco, ale również na zimno, zajmują się wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, takie jak Zakład Usługowo-Handlowy DEGAMEX.

Stosowanie mieszanek mineralno-bitumicznych na zimno

Coraz częściej można spotkać się ze stosowaniem mieszanek mineralno-bitumicznych na zimno. Jest to związane z rozwojem technologicznym, który sprawił, że opracowano znacznie efektywniejsze w zastosowaniu mieszanki o lepszych parametrach. Stosowanie mas na zimno ma wiele zalet – przede wszystkim nawierzchnie, które zostały uszczelnione w ten sposób, mogą zostać dopuszczone do ruchu zaraz po zakończeniu praca. Pozwala to znacznie usprawnić procesy naprawcze na polskich drogach.

Oczywiście mieszanki mineralno-bitumiczne stosowane na zimno są zróżnicowane, jednakże zostały dopuszczone do zastosowania na wszystkich drogach kołowych, z uwzględnieniem również tych wykorzystywanych na lotniskach.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz