Zarządzanie i administracja – co oznaczają te usługi? Odpowiedź specjalisty
Istnieje powszechne przekonanie, że zarządzanie i administrowanie nieruchomościami we wspólnotach mieszkaniowych to pojęcia, których można używać zamiennie. Czy faktycznie tak jest? Praktyka pokazuje co innego. Zarządzanie nieruchomością wiąże się z pełnieniem szerszego spektrum obowiązków i czynności. Administrowanie zaś, jest usługą oferowaną przez firmy, które wchodzi w skład zarządzania. Czy zatem administrator a zarządca pełni te same obowiązki? Jak umiejętnie rozdzielić te dwie czynności?
Kim jest zarządca nieruchomości?
Pełnienie obowiązku zarządzania nieruchomości wiąże się z odpowiedzialnością obrotu majątku właściciela nieruchomości, który zlecił tę czynność firmie zewnętrznej. Na osobie zarządzającej ciąży bowiem niemała odpowiedzialność, która wymaga posiada kompetentnej wiedzy oraz doświadczenia. Zadania te w głównej mierze polegają na zapewnieniu mieszkańcom nieruchomości komfortowego i bezpiecznego mieszkania. Każda osoba posiadająca prawo do pełnienia funkcji zarządcy, zobligowana jest do sporządzenia planu zarządzania nieruchomością. W dokumencie tym zawarte powinny być takie informacje jak:
- analiza stanu nieruchomości
- plan i uzasadnienie planu potrzeby inwestowania w nieruchomość
- plan obejmujący wszystkie założenia, które posiada właściciel nieruchomości
Przedstawienie takiego dokumentu jest bardzo pomocne przy wspólnej współpracy z właścicielem, a tym samym stanowi gwarancję bezpiecznego obracania czyjąś własnością.
Czy administrator pełni takie same obowiązki co zarządca?
Używanie zamiennie sformułowań administrator i zarządca jest błędne. Dlaczego? Zarządca nieruchomości posiada znacznie więcej możliwości jak i obowiązków związanych z opieką nad konkretnym budynkiem. Poza prowadzeniem obszernej dokumentacji i kwestami finansowymi sprawuje on pieczę nad bardziej przyziemnymi zadaniami. Zarządca nieruchomości jest zobligowany do utrzymania czystości i bezpieczeństwa wewnątrz nieruchomości jak i wokół niej. Odpowiada on również na terminową kontrolę stanu technicznego budynku. Administrowanie nieruchomością w dużym uproszczeniu polega na dbaniu o utrzymanie jej dobrego stanu. Jest to pewnego rodzaju forma zarządzania, która posiada jednak o wiele węższy zakres.
Zarządca nieruchomości a brak licencji
Ustanowienie zniesienia obowiązku posiadania dokumentu licencji przez zarządcę nieruchomości spowodowało niemałe zmiany na rynku deweloperskim. W związku z tym pojawiło się wiele nie mających większego doświadczenia czy odpowiednich kompetencji do pełnienia tego zawodu. Deregulacja stopnia zarządcy może prowadzić do przykrych w skutkach zdarzeń. Jeżeli chcesz mieć pewność dobrze zarządzającej firmy, wybierz Dominium, która swoim doświadczeniem i kompetencją a także potwierdzonymi pozytywnymi opiniami, zyskała zaufanie wielu klientów.