Artykuł sponsorowany

Czym jest reklama zewnętrzna?

Czym jest reklama zewnętrzna?

Reklama zewnętrzna (zwana również „outdoorem” lub „out-of-home” – OOH) ma na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów na ulicy, w miejscach użyteczności publicznej lub w środkach komunikacji miejskiej za pomocą różnego rodzaju mediów. O przykładach reklamy zewnętrznej opowiemy w poniższym artykule. 

Jakie są cechy reklamy zewnętrznej?

Reklama zewnętrzna charakteryzuje się ograniczoną ilością słów. Zamiast długich opisów używa się krótkich haseł, elementy plastyczne oraz wprowadza się trochę intrygi oraz niedopowiedzeń – przykładem może być teaser, który jest początkową częścią kampanii reklamowej ze stopniowaniem napięcia. Po pierwszej tajemniczej reklamie następują w odpowiednich odstępach czasowych kolejne, będące logicznym rozwinięciem pierwszej, aż do końcowego komunikatu, który rozwiązuje wszelkie wątpliwości najczęściej co do produktu lub marki przedstawianych w reklamie.

Obecnie formy reklamy zewnętrznej są różnorodne. Nie jest to tylko zwykły zadrukowany plakat wywieszony na tablicy ogłoszeń. W przypadku „outdooru” możemy spotkać się z technologią 3D lub elementami wystającymi poza billboard, reklamami wyświetlanymi na budynku i chodniku, widocznymi zarówno w dzień, jak i w nocy. Muszą one przyciągać uwagę, ponieważ często są kierowane do zabieganych konsumentów przemieszczających się samochodem lub środkami komunikacji miejskiej. Poza tym należy pamiętać, że istnieje duża grupa osób, która nie odbiera reklamy poprzez standardowe media, takie jak: prasa, radio i telewizja, dzięki czemu są bardziej narażeni na niestandardowy komunikat przedstawiony za pomocą reklamy zewnętrznej.

Najpopularniejsze rodzaje reklamy zewnętrznej

Twórcy reklamy zewnętrznej mają duże pole do popisu. Przekazywany komunikat powinien być dokładnie przemyślany, czytelny i budzić pożądane skojarzenia. Oto kilka znanych form reklamy zewnętrznej:

Billboardy (wolnostojące lub przytwierdzone do nieruchomości) – jedna z najbardziej znanych form promocji. Ich skuteczność zależy głównie od lokalizacji – najlepiej umieścić je w ruchliwych i często uczęszczanych miejscach, ponieważ głównymi odbiorcami są przechodnie, kierowcy, a także klienci centrów handlowych, restauracji czy kawiarni.

Reklamy w komunikacji miejskiej (tramwajach, autobusach, pociągach) – taki wybór umożliwia zaprojektowanie kampanii uwzględniające kryterium geograficzne. Komunikat można dostosować do odbiorców poruszających się w danym kierunku. Dobrze umieszczona reklama potrafi przykuć uwagę osób czekających na transport lub poruszających się nim, zwłaszcza jeżeli będzie dobrze zaprojektowana.

City lighty – tablice ogłoszeniowe umieszczane w ruchliwych miejscach miast: pasażach handlowych, na dworcach kolejowych, przystankach autobusowych czy deptakach.  

Ekrany LCD – nośniki reklamy zewnętrznej pojawiające się w komunikacji miejskiej, salonach fryzjerskich, kawiarniach oraz barach dworcowych. Przekazywany komunikat zawiera więcej informacji niż standardowy plakat, a poza tym reklama na ekranie LCD bazuje na ruchomym obrazie. Jest to również wspaniała forma dla reklamodawców, którzy nie ponoszą kosztów transportu, druku i magazynowania – zauważa właścicielka agencji reklamowej Admag, która zajmuje się kompleksową obsługą branży reklamowej oraz poligrafią.

Warto dodać, że konsumenci wyraźnie zmieniają styl życia i zamiast siedzieć w domu przed telewizorem wolą wyjść z przyjaciółmi lub rodziną na spacer, do restauracji lub do kina, gdzie również można natknąć się na komunikaty reklamowe wyświetlane przed rozpoczęciem się docelowego seansu filmowego, co prowadzi do spadku efektywności reklamy telewizyjnej. Ponadto reklama „outdoorowa” jest uważana za najmniej inwazyjną, a czasem wręcz wpisuje się w krajobraz danego miasta.

Oceń artykuł (2)
5.0
Komentarze
Dodaj komentarz