Certyfikat SSL a bezpieczeństwo strony. Czym jest i dlaczego warto w niego zainwestować?

Certyfikat SSL a bezpieczeństwo strony. Czym jest i dlaczego warto w niego zainwestować?

Od lat jedną z priorytetowych kwestii dotyczących stron internetowych jest ich bezpieczeństwo. Prowadzisz firmową witrynę WWW lub posiadasz własny e-sklep? W takim razie musisz zadbać o standard SSL, który gwarantuje poufność przesyłanych w serwisie danych oraz zapewnia większą wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Dowiedz się, czym jest standard SSL. Poznaj jego najważniejsze rodzaje i sprawdź, jak wpływa na odbiór platformy przez odwiedzających ją użytkowników.

Zabezpieczenie strony WWW, czyli czym jest certyfikat SSL?

Bezpieczeństwo stanowi obecnie jeden z fundamentalnych aspektów wszelkiej działalności prowadzonej w Internecie. Od lat kwestia ta jest usprawniana i dopracowywana między innymi przez wyszukiwarkę Google. Szczególną rolę wszelkie zabezpieczenia odgrywają, gdy użytkownik przekazuje informacje umożliwiające identyfikację konkretnej osoby lub dane konieczne do wykonania transakcji np. w sklepie online. Tym bardziej może szokować fakt, iż nawet jeden na dziesięć adresów URL jest złośliwych[1]

Najwyższym obecnie gwarantem ochrony jest certyfikat SSL. Secure Socket Layer to uniwersalny i powszechnie przyjęty standard szyfrowania danych w sieci. Zapewnia nawiązanie bezpiecznego połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem, na którym znajduje się serwis WWW. Dzięki niemu przesyłane w obie strony informacje zachowują poufny charakter. Protokół sieciowy wykorzystywany jest zarówno w przypadku prostych witryn, jak i e-sklepów, bankowości internetowej czy serwerów poczty elektronicznej.   

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>

Jak sprawdzić, czy strona WWW jest zabezpieczona? Istnieje na to kilka sposobów, ponieważ przeglądarki internetowe oznaczają serwisy, które posiadają certyfikat SSL. Korzystanie z bezpiecznego połączenia gwarantuje:

  • Zamknięta kłódka w pasku zadań – podstawowy symbol protokołu. Kliknięcie w ikonę umożliwia użytkownikowi wgląd w szczegółowe dane zastosowanego standardu m.in. nazwę usługodawcy oraz termin ważności certyfikatu.

  • HTTPS – adres internetowy rozpoczynający się od przedrostka https:// jest gwarancją szyfrowania danych.

  • Zielony pasek adresu – oznaczenie certyfikatu o wysokim prestiżu, który gwarantuje najwyższy stopień bezpieczeństwa. Zazwyczaj dotyczy bankowości internetowej.

Jaki typ standardu SSL wybrać?

Na rynku można znaleźć kilka typów protokołu sieciowego. Właściwy wybór zależy od oczekiwanego poziomu zabezpieczenia, liczby posiadanych stron oraz konieczności ochrony wyłącznie domeny lub również wszelkich subdomen. Do najważniejszych rodzajów certyfikatu SSL należą:

  • Certyfikaty typu DV (Domain Validation) – gwarantuje podstawowy poziom zabezpieczeń, więc idealnie sprawdza się w przypadku prywatnych blogów, forów internetowych i przede wszystkim prostych stron WWW.

  • Certyfikaty typu OV (Organization Validation) – rozszerzony typ uwierzytelnienia. Podczas jego wydawania weryfikowana jest zarówno domena, jak i firma wnioskująca. Świetne zabezpieczenie dla organizacji pozarządowych, jednostek samorządowych czy urzędów oraz sklepów internetowych. 

  • Certyfikaty typu EV (Extended Validation) – zapewnia najwyższy poziom zabezpieczeń. Przed wydaniem standardu firma i jej domena podlegają szczegółowej weryfikacji. Rozwiązanie przeznaczone dla firm oferujących usługi bankowości internetowej czy przetwarzających wrażliwe dane.

  • Certyfikaty typu Wildcard – typ pojedynczego protokołu, który odpowiada za ochronę zarówno głównej domeny, jak i subdomen. 

  • Certyfikaty typu Multi Domain – rodzaj standardu, który pozwala zabezpieczyć kilka różnych adresów za pomocą jednego protokołu. Opcja polecana firmom prowadzącym szeroką działalność sieciową.

Dlaczego warto zabezpieczyć swoją stronę certyfikatem SSL?

Na rynku dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne standardy SSL. W przypadku tych drugich rozliczenie ma charakter stałego abonamentu, a jego koszt waha się w granicach 35-200 dolarów za roczną opłatę. Czy warto zdecydować się na taką inwestycję? Oto 6 powodów, dla których firmowa strona internetowa powinna mieć certyfikat SSL:

1. Bezpieczeństwo

„Uwaga, strona niezabezpieczona” – to komunikat wyświetlany na serwisach bez protokołu sieciowego. W ten sposób przeglądarki ostrzegają internautów, że pozostawione w tym miejscu dane nie są bezpieczne. Taka informacja skutecznie zniechęca użytkowników przed dalszym korzystaniem z witryny oraz źle wpływa na wizerunek firmy. Certyfikat SSL jest obecnie podstawową formą ochrony w sieci. 

2. Poufność danych

Czy wiesz, czym jest MITM (man-in-the-middle)? To prosty atak sieciowy, w którym dochodzi do podsłuchu i zmiany wiadomości przesyłanych pomiędzy dwiema stronami bez ich wiedzy. Przechwytywaniu ruchu na stronie można zapobiec poprzez certyfikat SSL. Szyfrowanie chroni więc wszelkie treści obejmujące np. dane osobowe oraz numery kart kredytowych czy kont bankowych i zapewnia ich integralność.

3. Wiarygodność

Proces uwierzytelniania weryfikuje tożsamość użytkownika oraz serwera. Dzięki temu zyskujemy pewność, że przesyłane za pośrednictwem strony WWW informacje trafią do odpowiedniego odbiorcy. Standard SSL stanowi więc gwarancję autentyczności i prawdziwości danej witryny internetowej. To szczególnie ważne, gdy Twój serwis wymaga podania od użytkownika jakichkolwiek wrażliwych danych.

4. Integracja z mediami społecznościowymi

Czy wiesz, jakie social media cieszą się w Polsce największą popularnością? Obok YouTube’a jest to chętnie wykorzystywany przez firmy Facebook, z którego korzysta 89,2% internautów[2]. Należy podkreślić, że portal ten wymaga od właścicieli e-sklepów prowadzących na platformie swoje profile posiadania protokołu SSL. Jeśli chcemy więc zwiększyć liczbę odbiorców i klientów to musimy wdrożyć certyfikat na swoich platformach. Co ważne, aż 87% użytkowników twierdzi, że media społecznościowe pomagają im w podjęciu decyzji zakupowej[3].

5. Większa skuteczność kanału sprzedażowego

Dlaczego bezpieczeństwo i wiarygodność platformy sprzedażowej online ma tak duże znaczenie? Przede wszystkim, dlatego że najwięcej przypadków porzucania koszyka zakupowego ma miejsce na etapie płacenia[4]. Rezygnacja argumentowana jest między innymi brakiem zaufania do sklepu czy strachem przed podaniem swoich danych i informacji potrzebnych do dokonania zapłaty.

Certyfikat SSL obejmuje gwarancją bezpieczeństwa system płatności oraz umożliwia sprawdzenie autentyczności firmy. Zamknięta kłódka w polu adresowym wpływa w ten sposób na zmniejszenie liczby opuszczonych koszyków po dodaniu produktów, umożliwia większą konwersję ze sprzedaży i zapewnia zwiększenie liczby rejestracji nowych użytkowników.  

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

6. Pozytywny wpływ na pozycjonowanie

Stosowanie protokołu HTTPS ma wpływ na pozycję witryny WWW w Google. W jaki sposób? Posiadanie certyfikatu SSL to jeden z 200 czynników decydujących o indeksowaniu strony w wynikach wyszukiwania. Od 2018 roku standard ten jest wymagany dla wszystkich serwisów, a wyszukiwarka docenia każdy adres rozpoczynający się od „https://...”. Gdy portal nie jest zabezpieczony, to zostanie oznaczony jako niebezpieczny. Komunikat odstrasza użytkowników gotowych podać swoje dane lub dokonać zakupów. Według badań Certificate Authority tylko 3% użytkowników podałoby informacje ze swojej karty kredytowej, gdyby witryna nie posiadała zamkniętej kłódki w polu adresowym[5].

Jak widzisz, certyfikat SSL jest w obecnych czasach koniecznością. Stanowi ważny element bezpieczeństwa każdej platformy internetowej. Zobacz również, czym jest UX i jak stworzyć stronę WWW zgodną z jego zasadami.

Źródła: 

[1] Internet Security Threat Report Volume 24

[2] Digital Poland: 2021

[3] Ideoforce.pl

[4] Marketer+ „Jak mądrze przenieść swój biznes do internetu”

[5] Deptagency: The dangers of non secure

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Przeczytaj także

Wyszukaj firmy z branży