Artykuł sponsorowany

Co warto wiedzieć o przemieszczaniu węgla?

Co warto wiedzieć o przemieszczaniu węgla?

Węgiel to jeden z najpopularniejszych materiałów opałowych w Polsce i na świecie. Nic zatem dziwnego, że przygotowano dla niego różne techniki przemieszczania, czyli bezpiecznego, szybkiego, taniego oraz wydajnego transportowania, ładowania, rozładowywania oraz przeładowywania. Takimi zadaniami zajmują się firmy usług przeładunkowych, które dysponują odpowiednią wiedzą na temat węgla, a także, które posiadają nowoczesny sprzęt przeładunkowy.

Sposoby transportu węgla

Węgiel kamienny, a także brunatny to ładunki masowe, które przewożone są najczęściej w tzw. partiach całowagonowych, całopojazdowych, a także całookrętowych. Surowiec ten transportuje się zatem zarówno wywrotkami, w naczepach ciągników siodłowych, w wagonach kolejowych, jak i w jednostkach pływających zwanych masowcami.

Niezależnie od wybranego środka transportu, istotne jest zaplanowanie przewozu w taki sposób, aby nie dopuścić do obniżenia jakości węgla. Nieodpowiedni przewóz, załadunek, rozładunek, przeładunek oraz składowanie mogą bowiem doprowadzić do spadku wartości opałowej materiału, do zmiany jego ciężaru właściwego i uziarnienia, a także do zmniejszonej zdolności spiekania. Dużym problemem okazuje się również przyśpieszony proces samonagrzewania węgla. To dlatego przemieszczanie węgla jest działaniem, które wymaga dokładnego zaplanowania.

Czynniki wpływające na przewóz czy przeładunek węgla

Przy transporcie węgla unika się jego rozkruszania, przeładunku podczas deszczu – nie można doprowadzić do zawilgocenia materiału – a także nie można pozwolić do jego przemarznięcia. Uważać należy też na wspomnianą podwyższoną temperaturę składowanego węgla, a także tego przewożonego. W przypadku wyniku pomiaru przekraczającego 30 stopni Celsjusza należy wykonać przerzucenie hałdy tak, by usunąć rozgrzaną warstwę ze stosu.

Przy transportowaniu, ładowaniu, składowaniu i przeładunku węgla istotne jest również stałe monitorowanie temperatury surowca. Wywrotki czy naczepy transportowe powinny być też załadowane węglem w taki sposób, aby równomiernie pokrywał całą powierzchnię. Istotne jest zatem zwracanie uwagę na własności fizykochemiczne surowca. Oczywiście uwzględnić też trzeba technologie posiadane przez przewoźników czy firmy usług przeładunkowych. Czynników wpływające na przewóz czy przeładunek węgla jest zatem bardzo dużo.

Transport węgla w Polsce

Większość węgla w obrocie krajowym stanowi surowiec rodzimych kopalni. Polska zaliczana jest też do jednego z największych producentów węgla kamiennego na świecie, zajmując pierwszą pozycję na liście producentów UE. Głównym sposobem transportowania tego materiału opałowego na terenie kraju jest zatem przewóz kolejowy. Węgiel jest przewożony wtedy specjalnie przygotowanymi wagonami typu E. Są to kontenerowe węglarki odkryte, które występują również w wersji samowyładowczej:

  • Hopper z wyładunkiem zsypowym dolnym,
  • Gondola z wyładunkiem zsypowym bocznym obustronnym dolnym,
  • Talbot z wyładunkiem obustronny bocznym,
  • Dumpcar z wyładunkiem hydraulicznym bocznym jednostronnym.

Wyładowany na stacjach węgiel jest w kolejnych etapach przeładowywany do naczep samowyładowczych ciągników siodłowych. Wykorzystuje się do tego m.in. ładowarki kołowe, samobieżne ładowarki podajnikowe, mobilne przenośniki czy też dźwigi samobieżne gąsienicowe.

Usługi przeładunkowe węgla

Jak można zauważyć transport, załadunek, przeładunek i wyładunek węgla to bardzo złożone procesy. Aby były on wykonywany szybko, przy zoptymalizowanym budżecie, a także bez utraty jakości przemieszczanego towaru, na rynku wykształciły się firmy zajmujące się usługami przeładunkowymi. Taką firmą jest OLESPOL, która zajmuje się również sprzedażą miału czy ekogroszku. Przedsiębiorstwo to wyposażone jest w niezbędny sprzęt, a także zatrudnia kadrę wyspecjalizowanych operatorów i kierowców.

Takie firmy świadczą swoje usługi dla producentów węgla, składów opału, przewoźników kolejowych, składnic, a także dla firm skupujących węgiel do celów przemysłowych. Bez nich nie można byłoby błyskawicznie przekazywać węgla między krajami, miastami czy między składowiskami kolejowymi a hurtowniami. 

Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz

Warto przeczytać

Wyszukaj firmy z branży