Czym charakteryzują się opakowania kaszerowane?

Opakowania produktów dawniej miały być po prostu funkcjonalne – chronić produkt przed uszkodzeniem i czynnikami zewnętrznymi, a dodatkowo ułatwiać przeniesienie go z miejsca na miejsce. Dziś opakowania powinny spełniać dodatkowe funkcje: zachęcać klientów do zakupu danego produktu i informować dokładnie, z czego się on składa. W dużych marketach kartony, słoiki, puszki, paczki i wszelkiego rodzaju inne opakowania z produktami są posegregowane nie tylko na konkretne działy, np. dział z chemią gospodarczą. Układane są na półkach w taki sposób, by zachęcić klienta do wyboru droższej marki, która inwestuje spore pieniądze w swoje reklamy. Opakowania kaszerowane teoretycznie niewiele różnią się od tych drukowanych, czy oklejanych standardową metodą – w praktyce jest jednak inaczej. Czym więc charakteryzują się opakowania kaszerowane i jak one powstają?
Opakowania uszlachetnione
Proces kaszerowania nosi nietypową nazwę, nie jest wyjątkowo skomplikowany, czy trudny do opisania. Kaszerowanie to uszlachetnianie papieru, na przykład do produkcji opakowań, czy wizytówek. Na powierzchnię elementu naklejany jest arkusz papieru lub detal, który został wcześniej zadrukowany. Metody tej używa się przede wszystkim do produkcji opakowań, których nie dałoby się zadrukować tradycyjną maszyną drukarską. Proces kaszerowania można pomylić z laminowaniem, ponieważ są do siebie podobne. Laminat to warstwa folii z tworzywa sztucznego, a nie z papieru. Technologia kaszerowania jest wykorzystywana na przykład do uszlachetniania twardych powierzchni kartonowych, ponieważ znacznie łatwiej jest wykonać wydruk na cienkim papierze, a następnie nakleić na karton, niż próbować wykonać druk na nim samym. Kaszerowanie tektury falistej dodatkowo utrwala materiał.
Dlaczego opakowania są tak ważne?
Jest bardzo wiele czynników, które mają wpływ na nasze wybory dokonywane podczas zakupów. Możemy kierować się wyłącznie ceną i szukać na sklepowych półkach najtańszych produktów.
Inna możliwość to wyszukiwanie wyłącznie produktów znanych marek, sprawdzonych od lat. Kolejna możliwość to zakupy spontaniczne – wkładamy do koszyka to, co akurat wpadło nam w oko. Opakowanie ma w tym przypadku ogromne, często kluczowe znaczenie – mówi nam przedstawiciel firmy Opakomax z Łodzi.
Na prezent dla ukochanej wybierzemy raczej czekoladki z romantycznym obrazkiem, a nie z wizerunkiem roześmianego dziecka – takich przykładów można podawać wiele. Nie chodzi jednak wyłącznie o efekty wizualne solidnych opakowań kaszerowanych. Trudno wyobrazić sobie, że kupujemy perfumy warte kilkaset złotych w opakowaniu, które strukturą przypomina blok techniczny ze sklepu ze szkolnymi akcesoriami. Produkty luksusowe, drogie, powinny mieć opakowania adekwatne do swojej ceny i jakości. Stąd piękne i solidne pudełka na półkach z drogimi perfumami, w sklepach z biżuterią, czy skórzanymi akcesoriami. Opakowania kaszerowane są wykorzystywane w bardzo wielu branżach.