Czym się kierować przy zakupie montażownicy opon do swojego warsztatu?

Właściciel każdego warsztatu samochodowego powinien zadbać o to, by w warsztacie znajdował się wysokiej klasy sprzęt służący do diagnozowania, napraw i obsługi pojazdów. Jednym z urządzeń, w które warto, aby był wyposażony każdy warsztat samochodowy, a wulkanizacyjny bezwzględnie jest montażownica do opon. Zobaczmy, co nam oferuje rynek i na co zwracać uwagę przy ich zakupie.
Na czym polega praca montażownicy do opon?
Montażownica do opon jest obok wyważarki jednym z podstawowych urządzeniem. Jej zadaniem jest wspomóc mechanika i ułatwić mu wszelkie prace związane z montażem i demontażem opon pojazdów na feldze. Niby proste, ale biorąc pod uwagę różnorodność stosowanego ogumienia tylko w jednym segmencie motoryzacji, jakim są samochody osobowe, zadanie okazuje się nie być takie łatwe. Mamy tu opony standardowe, nisko profilowe czy choćby typu Run-Flat. A przecież do warsztatów trafiają również motocykle, przyczepy i przyczepki, pojazdy rolnicze czy dostawcze, o ciężarowych nie wspominając.
Jakie są rodzaje montażownic do opon?
Montażownice możemy podzielić ze względu na funkcjonalność i budowę: manualne, półautomatyczne i automatyczne; zasilanie: trójfazowe, jednofazowe, inne (np. dla serwisów mobilnych); wyposażenie dodatkowe (np. bez lub z dodatkowymi przystawkami i ramionami ułatwiającymi pracę przy niskich profilach, Run-Flat’ach, oponach o dużych rozmiarach, oponach ciężkich, systemy bezłyżkowe LEVERLESS i inne); przeznaczenie: do opon samochodów osobowych (również motocykle), do opon pojazdów ciężarowych i innych.
Budowa i opis działania montażownicy do kół na przykładzie typowej montażownicy osobowej.
Typowa montażownica osobowa posiada następujące elementy:
- Odciskacz (zbijak, lemiesz) – służy do odciskania (zbijania, zdejmowania, odparzania) opony z obręczy felgi. Ramię odciskacza jest poruszane przez pneumatyczny cylinder, zazwyczaj obustronnego działania. Często występuje kilkustopniowa regulacja szerokości rozwarcia łopatki odciskającej – ma to zastosowanie przy szerokich oponach. Sterowanie odciskaczem realizuje się pedałem lub ostatnio coraz częściej spotykane, tą samą dźwignią ręczną, którą naprowadza się łopatkę na oponę (tzw. system ERGO).
- Kolumna montażowa (słup, ramię), często uchylna, zawierająca ramię (poziome) i maszt (pionowy) z głowicą (stopką) montażową do zdejmowania i zakładania opony.
- Stół montażowy. Służy do mocowania i obracania felgi w trakcie montażu. Często posiada możliwość zmiany prędkości obrotów (płynnie lub skokowo) i kierunku obrotów. Wyposażony jest w szczęki napędzane siłownikami pneumatycznymi zapewniającymi możliwość uchwycenia felgi od wewnątrz (najczęściej felgi stalowe) i od zewnątrz (zazwyczaj alufelgi).
- Opcjonalnie: wszelkiego rodzaju ramiona pomocnicze, przystawki i windy.
Co należy brać pod uwagę przy zakupie montażownicy?
Wybierając montażownicę do opon, musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników takich jak:
- Cena i warunki finansowania;
- Opinie klientów;
- Przeznaczenie i wydajność;
- Wielkość warsztatu;
- Gwarancja;
- Warunki dostawy, instalacji i szkolenia;
- Dostępność i jakość serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego oraz dostępność części zamiennych.
Usterki i profesjonalny serwis
Wykonywanie regularnych przeglądów jest gwarancją bezawaryjnej pracy urządzeń. Producent w czasie gwarancji wymaga, a po gwarancji zaleca regularne wykonywanie przeglądów technicznych. PLINTA-SERWIS z doświadczenia zaleca taki przegląd przynajmniej dwa razy w roku, zaraz po lub przed sezonem.
Jako potwierdzenie wykonanej usługi możliwe jest wystawianie „CERTYFIKATU PRZEGLĄDU”.