Na czym polegają zajęcia z logorytmiki?
Logopedzi podobnie jak terapeuci mowy coraz częściej w swojej pracy z dziećmi wykorzystują zajęcia logorytmiki. O tym, dlaczego zwykłe zajęcia terapii logopedycznej warto połączyć z rytmiką, powstało już sporo materiałów i książek, ale mało która z nich wyjaśnia różnicę zajęć prowadzonych w ramach logorytmiki a zajęć zwykłych logopedycznych. Zobaczmy więc, na czym polega prowadzenie zajęć z logorytmiki?
Definicja logorytmiki
Logorytmiką nazywamy metodę prowadzenia zajęć z obszaru logopedii głównie z osobami z wadami słuchu. Tak jak zostało napisane to połączenie terapii logopedycznej z rytmiką, celem oddziaływania na strefę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową osoby poddawanej terapii.
Logorytmika jest stosowana głównie u dzieci borykających się z zaburzeniami mowy. Skuteczność logorytmiki zależy od:
- rozwoju intelektualnego dziecka
- jego rozwojowi ruchowemu,
- wrażliwości muzycznej dziecka.
Zależność skuteczności prowadzonej metody leczenia zaburzeń mowy od rozwoju dziecka sprawia, że logorytmika nie będzie receptą na usprawnienie mowy każdego dziecka. Chodzi tu o to, że obserwowany postęp w usprawnianiu zarówno makrorchów (ruchów ciała), jak i mikroruchów (poprawą jakości mowy) będzie na różnym poziomie u dzieci podjętych leczeniu tą terapią. Jest to rodzaj zajęć muzyczno-ruchowych pozwalających poprawę zarówno wrażliwości muzycznej, jak i poprawy koordynacji ruchu. Postępy w rozwoju mowy są możliwe dzięki zwracaniu większej uwagi na wspólne cechy mowy i muzyki jak:
- rytm,
- melodia,
- tempo,
- dynamika,
- barwa dźwięku.
Dlaczego zajęcia logorytmiczne są zalecane dzieciom?
Dzieci uwielbiają być w ruchu i z założenia lubią muzykę. Są w różnym stopniu wrażliwe na nią, ale lubią pracę z dźwiękiem. Łączenie w terapii różnych elementów charakterystycznych dla muzyki można stymulować rozwój psychoruchowy dziecka:
- śpiewanie - wzmacnia aparat głosowy, dotlenia ciało dziecka oraz zwiększa pojemność jego płuc, przez co rozwija klatkę piersiową. Śpiewanie pomocne jest w wyzwalaniu naturalnej potrzeby wyrażania siebie, koi system nerwowy. Uczenie się piosenek usprawnia pamięć, rozwija słownictwo,
- ruch – jest niezbędny dla poprawnego rozwoju psychoruchowo dziecka. Aktywność ruchowa sprzyja rozwojowi fizycznemu i psychicznemu. Dzięki zajęciom ruchowym rozwija się aparat mięśniowo-ruchowy, co z kolei polepsza ogólną kondycję dziecka, ćwiczy prawidłową postawę ciała, poprawia koordynację ruchową, refleks. Ruch z muzyką wpływa na poprawę estetyki ruchowej.
- reagowanie na bodźce dźwiękowe – sprzyja rozwojowi słuchu oraz wrażliwości i uwagi słuchowej, podzielności uwagi, skupienia, szybkich reakcji, pamięci, gotowości do działania oraz wyobraźni.