Artykuł sponsorowany

Naprawa i konserwacja nawierzchni i szyn kolejowych

Naprawa i konserwacja nawierzchni i szyn kolejowych

Zadbane tory i eksploatacyjna nawierzchnia przekładają się na bezpieczeństwo i spokój jazdy pociągów, które będą mogły poruszać się zgodnie z rozkładem jazdy. Szczególnie ważna jest prawidłowa diagnostyka, która ma na celu szybką reakcję w przypadku braków, usterek, niedokładności. Konserwacja i naprawa sprawiają, że drogi szynowe spełniają normy i warunki techniczne, a także wydłużają czas pracy elementów torów oraz nawierzchni.

Diagnostyka i konserwacja nawierzchni kolejowej

Bardzo ważne, aby na samym początku dobrze określić stan techniczny wszystkich elementów nawierzchni. Wstępna diagnostyka obejmuje ocenę stanu szyn, obserwacje i w końcu podjęcie decyzji o ich przydatności do dalszej eksploatacji. Następnie dokonuje się klasyfikacji zużycia podkładów – może być małe, przeciętne, duże albo bardzo duże. Takie same działania stosuje się w przypadku podsypki i złączek. Istotne jest również wykonanie pomiaru szerokości toru, żłobków, niwelety.

W celu zapewnienia całkowitej sprawności toru i bezpieczeństwa jazdy pociągów, remonty na nawierzchni kolejowej muszą się odbywać w sposób ciągły. Ze względu na niektóre prace konserwacyjne, można ograniczyć prędkość pociągu w czasie napraw.

Aby dokonać prawidłowej konserwacji torów, trzeba wypełnić szereg obowiązków: wymienić zniszczone złączki, poprawić szerokość torów, dokręcić śruby i wkręty, uzupełnić podsypkę, dokręcić śruby i wkręty, powyrywać chwasty, podbić podkłady. Natomiast konserwacja rozjazdów obejmuje: usunięcie zabrudzeń oraz starego smaru, smarowanie elementów trących rozjazdu, wymianę uszkodzonych wkrętów i śrub.

Rodzaje zniszczeń podtorza – jak je naprawić?

Tory kolejowe poddaje się rewitalizacji w celu przywrócenia im świetności techniczno – eksploatacyjnej. Do najczęstszych usterek podtorza zaliczamy: zużyte, niedrożne odwodnienie lub jego brak, uszkodzona warstwa filtracyjna albo jej brak, uszczerbek górniczy, osiadanie nasypów, niewielką nośność podłoża.

Modernizację podtorza można rozpocząć dopiero po szczegółowym przeglądzie jego stanu technicznego. W jego skład wchodzi również końcowa ocena geotechniczna i hydrogeologiczna, dotychczasowej eksploatacji.

Główna naprawa podtorza obejmuje: 

  • ulepszenie i odwodnienie skarp i torowiska

  • obudowę rowów i koryt

  • wymianę gruntu podłoża i podtorza

  • zabudowę pokryć ochronnych

  • remont drenaży

  • wzniesienie albo obniżenie torowiska

  • uszczelnienie torowisk i skarp

Usługi z zakresu budownictwa kolejowego są nieodzowne, ponieważ każdego dnia pociągiem porusza się bardzo wiele osób oraz przewozi się nim towary. Trzeba pamiętać, że w tej branży bardzo ważna jest wiedza i odpowiednie doświadczenie, jak np. w firmie BUDOWNICTWO KOLEJOWE, PRACE DROGOWE Kopareczka Sp. z o.o., z siedzibą w Żmigrodzie.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz