Opłata celna za auto – czym jest i od czego zależy?

Sprowadzenie samochodu z zagranicy wymaga dopełnienia szeregu formalności, bez których poruszanie się autem po drodze byłoby nielegalne. Podstawową opłatą, którą należy ponieść, jest akcyza. Jej wysokość zależy od dwóch czynników – pojemności silnika i ceny samochodu, Sprawdź, jakie inne należności musisz uiścić po zakupie pojazdu poza terenem Polski.
Kupno auta za granicą – czy to się opłaca?
Jeżeli zdecydujesz się na sprowadzenie auta z zagranicy, musisz pamiętać o obowiązku zapłaty akcyzy za pojazd. Opłatę celną nalicza się w czasie pierwszej rejestracji auta na terenie Polski, a obowiązek podatkowy dotyczy wszystkich osób, które zdecydowały się zaimportować samochód, nabyły go wewnątrzwspólnotowo lub sprzedały auto, które nie zostało wcześniej zarejestrowane. Warto przy tym zaznaczyć, że akcyza na auta nie obejmuje jedynie osób fizycznych, które dokonały zakupu pojazdu poza granicami naszego kraju. Podatek pośredni muszą zapłacić także komisy, salony sprzedaży oraz dealerzy.
Opłata celna za auto – ile wynosi i od czego zależy?
Właściciele aut, których pojemność silnika jest nie większa niż 2000 cm3, płacą akcyzę w wysokości 3,1% wartości pojazdu. W przypadku wyższych pojemności podatek wynosi już 18,6% wartości samochodu! Nieuczciwe praktyki sprzedażowe, takie jak zaniżanie wartości pojazdu w celu ponoszenia niższych opłat, są łatwe do zweryfikowania, dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, warto skonsultować się ze specjalistami i prześledzić zapisy umowne – łącznie z kalkulacją kosztów za zakup auta. Ekspert z biura rachunkowego Ekspert Sp. z o.o. pomoże Ci dopełnić formalności związane z uiszczeniem opłaty celnej i wypełnić deklarację podatkową AKC-U/S.
Dodatkowe opłaty – zakup samochodu za granicą
Poza akcyzą właściciel pojazdu musi wnieść także inne opłaty. Urząd skarbowy obliguje do wniesienia opłaty w wysokości 160 zł. W przypadku gdy auto pochodzi z kraju wspólnotowego, wystarczy uzyskać zaświadczenie VAT 25 o zwolnieniu z zapłaty podatku VAT.
Co więcej, samochód z importu musi przejść przegląd techniczny. Przed realizacją usługi właściciel wnosi opłatę (98 zł) – w przypadku wykrycia usterki pieniądze nie zostaną zwrócone, a właściciel będzie zobowiązany do naprawy awarii. Jeżeli diagnosta dopuści pojazd do ruchu, właściciel musi już tylko go zarejestrować. Koszt dokonania opłaty recyklingowej to 500 zł, a kwota rejestracji wynosi 256 zł.