Regeneracja głowicy w samochodzie – co powinniśmy wiedzieć

Jednym z najważniejszych elementów silnika jest głowica, która odpowiada za wtrysk mieszanki paliwowej. Awaria głowicy jest poważnym i kosztownym problemem i w przypadku, gdy dojdzie do uszkodzenia tego elementu silnika, powinniśmy jak najszybciej skorzystać z usług profesjonalnego warsztatu zajmującego się naprawą i regeneracją głowic. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy naprawie.
Co to jest głowica?
Większość samochodów jeżdżących po polskich drogach posiada silnik spalinowy, a jednym z najważniejszych elementów silnika jest głowica, która może być wykonana z żeliwa lub ze stopu lekkiego aluminium. Głównym zadaniem głowicy jest zamknięcie komory spalania, a za jej sprawą odbywa się wtrysk mieszanki paliwowej. W głowicy silnika znajduje się też szereg kanałów olejowych oraz chłodniczych, a także różnego rodzaju czujniki (ciśnienia, oleju czy temperatury płynu chłodzącego). Ten element silnika jest narażony na gwałtowne zmiany temperatury, co może być przyczyną awarii. Remont głowicy jest zadaniem bardzo skomplikowanym, dlatego należy korzystać z usług warsztatów specjalizujących się w naprawie elementów silnika, takich jak Auto Szlif w Częstochowie. Wybór niewłaściwego mechanika, który będzie próbował oszczędzać na materiałach, spowoduje, że pieniądze wydane na naprawę zostaną wyrzucone w błoto.
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą
Głowica silnika jest stosunkowo wytrzymałym elementem układu napędowego, ale jak każda inna rzecz może ulec awarii. Jednym z najczęściej występujących problemów jest uszkodzenie małej uszczelki znajdującej się pomiędzy głowicą, a blokiem silnika. Gumowa podkładka poddawana jest dużym przeciążeniom, głównie termicznym, co prowadzi do wypalenia uszczelki. Problemy z uszczelką powodują szarpanie silnika przed rozgrzaniem oraz na niskich obrotach, a płyn chłodzący może się zacząć mieszać z olejem. Tym, co najwyraźniej zauważy kierowca jest wyraźny spadek mocy samochodu.
Koszt naprawy tak małego elementu, jak uszczelka jest pewnie niewielki? Niestety jest to błędne myślenie, gdyż w celu wymiany gumowej uszczelki zazwyczaj konieczne jest wyjęcie całego silnika, co generuje duże koszty. Konieczność wyjęcia silnika jest dobrą okazją do przeprowadzenia dokładnego przeglądu całego układu napędowego oraz regeneracja innych elementów głowicy.
Zerwany rozrząd
Bardzo poważną awarią mogącą dotknąć głowicę jest zerwanie napędu rozrządu. W wyniku awarii tego elementu praca tłoków i zaworów przestaje być synchronizowana, przez co dochodzi do ich zderzenia. Niezależnie od rozmiaru uszkodzeń spowodowanych zerwaniem napędu rozrządu konieczny będzie remont lub nawet wymiana głowicy oraz tzw. planowanie. Naprawa uszkodzonej głowicy jest zadaniem, które należy powierzyć wykwalifikowanym mechanikom. Regeneracja może wymagać odtworzenia pękniętej powierzchni głowicy, naprawy gniazd zaworowych czy wymiany prowadnic zaworowych. Planowanie głowicy polega na szlifowaniu jej powierzchni, w celu wyrównania. Dzięki planowaniu nasz silnik będzie pracował o wiele efektywniej i ciszej.
Warsztaty samochodowe zajmujące się naprawą silników dysponują zapasem części zamiennych potrzebnych do naprawy takich elementów jak głowica, a w razie potrzeby ściągają potrzebne podzespoły.
Awaria głowicy jest jednym z największych problemów, który może spotkać kierowcę. Naprawa wymaga głębokiej ingerencji w konstrukcje silnika i wiąże się z dużymi kosztami. Dlatego tak ważny jest wybór właściwego mechanika. Nieprawidłowe wykonanie prace związane z naprawą silnika lub użycie tanich materiałów doprowadzi do jeszcze większych problem.