Rodzaje naczep – podział oraz zastosowanie

Naczepa to typ przyczepy służącej do transportu żywności, mebli oraz wszelkiego rodzaju materiału drobnicowego i ponadgabarytowego. Jej konstrukcja została tak zaprojektowana, aby część z ładunkiem mieściła się tylnej osi ciągnika siodłowego, tworząc uniwersalny pojazd do przewozu dóbr w transporcie drogowym. Na drogach można spotkać wiele rodzajów naczep - poznajmy ich najpopularniejsze rodzaje.
Standardowa naczepy drogowe
Najpopularniejszym typem naczepy jest „firanka”, w której boki przesłonięte są kurtyną zsuwaną na czas rozładunku i załadunku. Zastosowanie firanek pozwala szybko i sprawnie rozładować towar umieszczonym w dowolnym miejscu przyczepy. W celu zabezpieczenia ładunku stosuje się pasy do elementów konstrukcyjnych, które zapobiegają przesuwaniu się towaru w czasie gwałtownych skrętów lub wjazdu na przeszkodę drogową. Pokrewnym typem naczepy firanki jest plandeka. Parametry techniczne plandeki są zasadniczo podobne do firanki. Podstawowa różnica dotyczy sposobu otwierania zabudowy. W firance kurtyna jest zsuwana na boki, zaś w przypadku plandeki konieczne jest jej rozwiązanie i podniesienie. Rozładunek może być wykonywany tyłem bokiem bądź górą, dlatego plandeka cieszy się tak dużym uznaniem w branży transportowej.
Naczepy specjalistyczne
Osobnym rodzajem przyczep są naczepy specjalistyczne, oferowane m.in. przez MMM Marcin Michalak, spośród których warto wyróżnić:
- naczepy z ruchomą podłogą: umożliwiające samodzielny załadunek i rozładunek dzięki ruchomym belkom.
- naczepy do transportu maszyn budowlanych: umożliwiają przewożenie wielkogabarytowych maszyn budowlanych, wyposażone w system specjalistycznych mocowań, które unieruchamiają maszynę na czas transportu
- naczepy przystosowane do przewozu zwierząt: wyposażone w system wentylacji oraz ogrzewania.
- cysterny: dedykowane do transportu cieczy.
- naczepy furgonowe: wyposażone w podnośniki, posiadające zamkniętą skrzynkę ładunkową i drzwi.
Zróżnicowane modele naczep pozwalają usprawnić transport drogowy i zmniejszyć nakłady finansowe na przewóz rzeczy wymagających odpowiedniej temperatury, dodatkowego zabezpieczenia oraz dodatkowej pary rąk ludzkich - tak jak w przypadku naczep wyposażonych belki, które mogą być opróżnione nawet przez jednego lub dwóch pracowników.