Artykuł sponsorowany

Rodzaje tachografów – jaki model wybrać i kiedy muszą być stosowane?

Rodzaje tachografów – jaki model wybrać i kiedy muszą być stosowane?

W samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t obowiązkowo muszą być zainstalowane tachografy. Są to w świetle obowiązujących przepisów zarówno samochody ciężarowe, dostawcze, jak i osobowe, przewożące powyżej 9 osób. Zobaczmy, jakie są rodzaje tachometrów i który rodzaj urządzenia wybrać. O czym trzeba pamiętać przed pierwszym „użyciem” tachografu? Sprawdź!

Jak działają tachografy?

Tachograf to rodzaj urządzenia rejestrującego funkcjonowanie pojazdu. Rejestruje on i zapisuje: przejechaną przez pojazd drogę, jego chwilową prędkość oraz aktywność kierowcy, czyli okresy jazdy, innej pracy, dyżuru (oczekiwania) i odpoczynku. Niektóre tachometry mają możliwość rejestracji innych parametrów np. obrotów silnika. Obecnie niemal wyłącznie spotykane są tachografy cyfrowe, chociaż wśród starszych modeli aut, rejestrowanych przed 2006 roku zdarzają się urządzenia pomiarowe cyfrowe analogowe. Urządzenia te w odróżnieniu od analogowych prowadzą podwójny zapis danych, tj. zarówno w wewnętrznej pamięci, jak i na zewnętrznej karcie chipowej. Jest on możliwy dzięki impulsom wysyłanym przez czujnik ruchu umieszczony w skrzyni biegów. Montaż tachografów cyfrowych jest od wspomnianego już wyżej 2006 r. obowiązkowy. Przedsiębiorca nie ma prawa stosowania analogów w "nowych" ciężarówkach. Podwójny zapis tachometru ma zapobiegać próbom manipulacji odczytów. Rejestrowanie danych odbywa się zaraz po umieszczeniu w urządzeniu karty kierowcy. W razie kontroli Inspekcji Transportu Drogowego lub policji kierujący pojazdem zwykle musi wylegitymować się kartą, celem dokonania sprawdzenia poprawności stosowania przepisów o czasie pracy kierowcy. Czasami bywa wykonany również dobowy raport „kontrolny”. Dane z tachometru powinny być archiwizowane, podobnie jak zapisy z karty kierowcy. Zrzuty z urządzenia trzeba pobierać co 3 miesiące, a informacje z karty kierowcy co 28 dni.

Jak używać tachografów zgodnie z prawem?

Jedną z kluczowych rzeczy, o które należy zadbać po zakupie tachografu, jest jego legalizacja. Przedsiębiorcy mają 14 dni od zakupu auta ciężarowego na legalizację. Kontrola i kalibracja musi być wykonywana co 2 lata. Należy ją powtórzyć zawsze po każdorazowej wymianie opon, zmianie numeru rejestracyjnego, właściciela i oczywiście przy jakichkolwiek wątpliwościach co do poprawności działania. Przykładową firmą świadczącą kompleksową obsługę tachografów jest Firma TSL, która od 2007 roku zapewnia zarówno ich montaż, legalizację, serwis, jak i naprawę.

Poza kartą kierowcy do tachometrów wydawane są również inne rodzaje kart jak: karta przedsiębiorstwa, kontrolna czy warsztatowa. Ta pierwsza może być przekazana wyłącznie właścicielom lub użytkownikom aut ciężarowych. Zapewnia ona dostęp do danych poprzez wydruk, wyświetlenie lub pobranie na dysk zewnętrzny. Pozwala też na zablokowanie urządzenia. Karta kontrolna należy do organów kontroli. Umożliwia dostęp do wszelkich danych z licznika, poza tymi dotyczącymi kalibracji. Ostatni rodzaj kart, ze względów bezpieczeństwa zabezpieczony jest kodem PIN, służy obsłudze technicznej tachometru. Daje możliwość jego aktywowania, kalibracji, testowania oraz pobierania danych z tachografu.

Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz