Artykuł sponsorowany

Wybór łodzi wiosłowej – na co zwracać uwagę?

Wybór łodzi wiosłowej – na co zwracać uwagę?

Łodzie wiosłowe, w przeciwieństwie do kajaków, napędzane wiosłami utrzymywanymi w jednym miejscu w punkcie obrotowym przymocowanym do łodzi. Punkty obrotu nie zmieniają swojej pozycji podczas wiosłowania, stanowiąc punkt podparcia, w którym wiosło jest dźwignią. Mimo że konstrukcja łodzi wiosłowej wydaje się pozornie prosta, warto poświęcić nieco czasu na wybór optymalnego sprzętu.

Co sprawia, że łódź wiosłowa może być uznana za dobrą?

Nie ma idealnej łodzi wiosłowej, która zadowoli każdego i sprawdzi się w każdych warunkach. Najważniejsze pytanie, na które należy odpowiedzieć w pierwszej kolejności, to: gdzie łódź będzie używana i w jakim celu? Do podstawowych parametrów, które należy wziąć pod uwagę, należą: długość linii wodnej, nośność, stabilność, wiatr, waga, zdolność żeglugowa, szerokość, kształt końcówek, trym, wahacz i inne. W grę wchodzą również kwestie kosztów i trudności konstrukcyjnych. Kolejną kwestią, która ma ogromny wpływ na wybór rekreacyjnej jednostki pływającej, jest wygląd.

Długie vs krótkie łodzie wiosłowe

Długość to jeden z łatwych do oszacowania czynników. Dłuższe modele prawie zawsze są lepsze. Dłuższa łódź jest szybsza i łatwiejsza do poruszania się – nic więc dziwnego, że muszle wioślarskie, których najważniejszym kryterium jest szybkość, są długimi, ostrymi jak igły łodziami, które mogą przecinać wodę.
Równie ważnym kryterium są siedzenia przesuwne, stałe lub przesuwna platforma. Przesuwane siedzenia pozwalają na zwiększenie wydajności i są używane przez wszystkie rywalizujące zespoły wioślarskie. Nie są oferowane w krótszych łodziach, ponieważ powodują, że łódź podskakuje w górę i w dół, gdy środek ciężkości wioślarza przesuwa się do przodu i do tyłu. Alternatywą dla przesuwanego siedziska jest przesuwny mechanizm takielunku, który osiąga podobną lub lepszą wydajność bez zmiany środka ciężkości, a tym samym zapobiega kołysaniu się.

Mały pawęż czy brak pawęża?

Aby przeciąć wodę, większość łodzi wiosłowych ma podwójne zakończenia lub bardzo małe pawęże. Często pawęż jest tak wysoki, że znajduje się poza wodą, a łódź jest zasadniczo zakończona podwójnie poniżej linii wodnej. Duża, mocna pawęż jest niezbędna, aby utrzymać ciężar i siłę silnika. Łódź wiosłowa nie ma takiego wymogu, dlatego pawęż nie jest obowiązkowa. Unikając szerokiego tyłu powodującego wiry za łodzią, unika się oporu i łódź porusza się łatwiej.

Wiele funkcjonalnych łodzi wiosłowych, dostępnych w ofercie PPHU Produkcja Laminatów Aleks Paweł Ścieżko, ma rygle powyżej linii wody. Ma to tę zaletę, że ciężar pasażerów poruszających się z tyłu jest dobrze utrzymany. Łodzie z podwójnym zakończeniem nie mogą utrzymać dużego obciążenia z przodu lub z tyłu, co czyni je mniej stabilnymi.
Opracowanie:
Oceń artykuł (0)
0.0
Komentarze
Dodaj komentarz