Wykonanie zaprawki lakierniczej

Zaprawka lakiernicza wydaje się być optymalnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy na karoserii samochodu pojawia się coraz więcej niedoskonałości. Popularne ostatnio kredki koloryzujące nie będą w stanie skutecznie walczyć z rysami i odpryskami lakieru. Ich efekt utrzyma się jedynie do pierwszego mycia auta. Dlatego postanowiliśmy szczegółowo opisać w jaki sposób można wykonać zaprawkę lakierniczą.
Jak przygotować karoserię do nakładania lakieru?
W przypadku stwierdzenia obecności rdzy, która pojawiła się w miejscu uszkodzenia, należy się jej pozbyć w pierwszej kolejności. Można to zrobić używając specjalnej szczoteczki, papieru ściernego lub ostrego szpikulca. W przypadku papieru ściernego najlepiej jest zastosować gradację 100 (przy pracy na sucho) lub 240 (przy pracy na mokro). Bardzo istotne jest dokładne wyczyszczenie powierzchni z rdzy i brudu bez powiększania ubytku. Po oczyszczeniu powierzchni najlepiej odtłuścić ją za pomocą zmywacza.
Jeśli pomimo czyszczenia na powierzchni pozostały jeszcze ślady rdzy, to najlepiej będzie użyć odrdzewiacza, który posiada właściwości podkładu antykorozyjnego. Odrdzewiacz wiąże resztki rdzy oraz znacznie poprawia przyczepność kolejnych warstw lakierniczych. Optymalny czas działania odrdzewiacza wynosi 24 godziny. W tym czasie osiąga największą efektywność wiązania rdzy.
Na tak przygotowaną powierzchnię można nałożyć podkład. Czas schnięcia podkładu wynosi maksymalnie 30 minut. Optymalna temperatura schnięcia to 20 stopni.
Jak nakładać zaprawkę lakierniczą?
Nie powinno się nakładać lakieru bazowego przed całkowitym wyschnięciem podkładu. Powierzchnia, na której będzie nakładana zaprawka lakiernicza musi być czysta i odtłuszczona zmywaczem. Na tak przygotowaną powierzchnię nakłada się cienką warstwę lakieru bazowego. Po upływie 30 minut, kiedy lakier wyschnie, trzeba nałożyć warstwę lakieru bezbarwnego.
W przypadku nakładania lakieru akrylowego nie należy używać lakieru bezbarwnego. Dokonując renowacji punktowego uszkodzenia karoserii (odprysk lub rysa) lakier można nałożyć za pomocą wykałaczki lub specjalnego patyczka do zaprawek lakierniczych.
Nakładając lakier bazowy trzeba uważać, aby jego warstwa była możliwie cienka. Pozostałą część ubytku trzeba wypełnić lakierem bezbarwnym.
Po całkowitym wyschnięciu można zmatowić powierzchnię używając papieru ściernego o gradacji 2000. Następnie powierzchnię należy spolerować pastą polerską. W przypadku nałożenia zbyt grubej warstwy lakieru bazowego proces polerowania należy przeprowadzać bardzo ostrożnie. Trzeba uważać, aby podczas polerowania nie uszkodzić lakieru bazowego.
Warto pamiętać, że chemia samochodowa działa w temperaturze powyżej 10 stopni. Wtedy zachodzą odpowiednie reakcje chemiczne. Dlatego należy przestrzegać tej minimalnej temperatury, aby uzyskać pożądany efekt. W innym wypadku może nie dojść do pełnego utwardzenia lakieru.
Chcąc samodzielnie wykonać zaprawkę lakierniczą warto wcześniej zaopatrzyć się w niezbędne akcesoria. Wszystkie niezbędne produkty znajdziecie w sklepie motoryzacyjnym COMBEX z Krakowa. Pracujący tam specjaliści doradzą Wam optymalne rozwiązania oraz zaproponują produkty o najwyższej jakości.