Otwarcie i wyposażenie stacji kontroli pojazdów

Według ustawy każdy samochód poruszający się w Polsce po drodze musi posiadać aktualne badania techniczne. Okresowe przeglądy odbywają się przed pierwszą rejestracją pojazdu, po upływie trzech lat od daty pierwszej rejestracji, następnie pod kolejnych dwóch i później corocznie. W związku z tym, że samochodów na ulicach widzimy coraz więcej, również zapotrzebowanie na stacje kontroli nie maleje. Co należy wiedzieć, otwierając taki punkt?
Stacja podstawowa czy okręgowa?
Stacje diagnostyczne dzielimy na dwa podstawowe typy. Różnią się one między sobą przede wszystkim uprawnieniami, co do przeprowadzania badań technicznych na konkretnych pojazdach oraz zakresem i celem przeprowadzanych badań.
- Podstawowa stacja kontroli pojazdów – okresowe badania techniczne pojazdów o masie całkowitej, która nie przekracza 3,5 tony, dodatkowe badania do tych pojazdów oraz badania techniczne przyczep łączonych z tymi pojazdami.
- Okręgowa stacja kontroli pojazdów – brak ograniczenia co do masy pojazdów, które są poddawane okresowym przeglądom technicznym oraz badaniom dodatkowym.
Stacje okręgowe dodatkowo zajmują się przeglądem samochodów, zabytkowych, specjalistycznych, autobusów, pojazdów po kolizji lub tych, w których zostały wymienione elementy konstrukcyjne.
Jakie wyposażenie wybrać?
Oczywiście na samym początku powinniśmy uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Zatrudniając diagnostów samochodowych, musimy sprawdzić, czy posiadają oni odpowiednie uprawnienia i certyfikat do prowadzenia takich badań. Jeżeli mamy już lokal, pracowników, naturalnie musimy zadbać o stosowne wyposażenie stacji. Obowiązkowo musi znajdować się co najmniej jedno stanowisko kontrolne wraz z kanałem przeglądowym z pełnym oprzyrządowaniem kontrolno-pomiarowym. Aby znaleźć odpowiednie przyrządy, powinniśmy zgłosić się do przedsiębiorstwa handlującego takimi przedmiotami, np. firmy Techwar, oferującej swoje produkty na terenie Poznania. To, co musi znaleźć się w stacji kontroli pojazdów, jest ściśle określone w rozporządzeniu ministra transportu i budownictwa. Absolutnym minimum są:
- urządzenia do kontroli działania hamulców,
- urządzenia do oceny prawidłowego ustawienia kół,
- przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia w ogumieniu,
- przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł,
- miernik poziomu dźwięku,
- dymomierz,
- przyrząd do kontroli złącza pojazd-przyczepa,
- urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami,
- czytnik informacji do układu OBD ii/EOBD,
- analizator spalin silników o zapłonie iskrowym,
- opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców,
- narzędzia monterskie.