Słowa urząd, petycja, wniosek, opłaty skarbowe przyprawiają cię o dreszcze? Nie wiesz gdzie i jak załatwiać pozwolenie na budowę? Kto i w jaki sposób wydaje koncesję na sprzedaż alkoholu? W jaki sposób i do kiedy zarejestrować nowo narodzone dziecko? Czy możesz wymeldować się przez Internet?
Tego wszystkiego dowiesz się, zaglądając na naszą stronę dedykowaną sprawom urzędowym, które trzeba załatwiać w urzędach miast, gmin, dzielnicach czy starostwach powiatowych lub urzędach stanu cywilnego.
Nasze artykuły zwrócą uwagę na najistotniejsze informacje, wyjaśnią sprawy związane z formalnościami w urzędach, a niejednokrotnie podpowiedzą odpowiednie rozwiązanie. Ponadto korzystając z naszej wyszukiwarki dotrzesz do odpowiedniego urzędu w Twojej okolicy.
Urząd gminy, nazywany w miastach urzędem miasta, to jednostka organizacyjna gminy. Kierownikiem urzędu jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Podstawą prawną działalności urzędu miejskiego czy urzędu gminy jest Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515).
Do zakresu działania gminy i jej urzędów należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. W szczególności, te – jak podaje Ustawa - dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, transportu, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, handlu i zarządzania cmentarzami. Ponadto kultury, opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki.
Urząd gminy czy miasta zobowiązany jest do dbania o bezpieczeństwo w formie porządku publicznego i zagrożeń pożarowych i powodziowych.
Starostwo powiatowe, to urząd i siedziba starosty oraz władz administracyjnych powiatu. Jest to jednostka powoływana w celu wykonywania zamierzeń zarządu powiatu i przewodniczącego zarządu oraz uchwał rady powiatu. W mieście na prawie powiatu funkcję starostwa powiatowego pełni urząd miasta.
Działania Starostwa i podległych urzędów reguluje Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wyznacza ona m.in. zakres działań urzędu, wspominając obszary, jak: ochrona zdrowia, edukacja, gospodarka nieruchomościami, geodezja, kartografia, transport, administracja architektoniczno-budowlana, gospodarka wodna, ochrona środowiska i przyrody; rolnictwo, leśnictwo oraz obronność.
Według Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. "Powiatową administrację zespoloną stanowią: starostwo powiatowe; powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży".
Urząd stanu cywilnego może być zorganizowany w ramach urzędu gminy, jako wydział lub samodzielna jednostka. W gminie może istnieć kilka USC lub kilka gmin może podlegać jednemu urzędowi. Kierownika USC powołuje odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Urząd Stanu Cywilnego podlega rozporządzeniom zawartym w Ustawie z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego do rejestracji zdarzeń dotyczących urodzeń, zawieranych związków małżeńskich i zgonów.
W urzędzie stanu cywilnego można zgłosić akt narodzin dziecka, zawrzeć ślub cywilny i zgłosić małżeństwo oraz dokonać formalności związanych ze zgonem. Te wymienione formy nazywa się ogólnie aktami stanu cywilnego, które zapisywane są w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu – wspomina Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.